Nieuw Algemeen Waterverkoopreglement (AWVR)

Nieuw Algemeen Waterverkoopreglement (AWVR) - 1

Op 24 mei 2019 heeft de Vlaamse Regering de wijzigingen aan het Algemeen Waterverkoopreglement, ook wel het AWVR genoemd, goedgekeurd. Dit Besluit gaat van kracht in drie fasen: op 1 juli 2019, op 1 januari 2020 en op 1 januari 2021. In het vernieuwde AWVR werden er extra rechten en plichten vastgelegd voor de klant en de exploitant. Dit zorgt voor een nog duidelijker kader voor beiden.

Op 1 juli 2019 is fase 1 van het nieuwe AWVR ingegaan. De wijzigingen ten opzichte van de vorige versie zijn voornamelijk sociale maatregelen. Zo kan een klant nu sneller in aanmerking komen voor een minnelijke schikking en is de betalingstermijn opgetrokken van 15 dagen naar 30 dagen. Het nieuwe reglement bevat echter ook enkele wijzigingen betreffende de aftakking, de aanleg van de binneninstallatie, de huisaansluiting en ook heel wat wijzigingen op vlak van de keuringen. Zo worden er twee nieuwe keuringen ingevoerd: de keuring van het tweede circuitwater en de keuring van de niet-aangesloten binneninstallatie. Deze artikels treden ten laatste op 1 januari 2021 in werking. Nieuw Algemeen Waterverkoopreglement brengt wijzigingen met zich mee

Om een antwoord te bieden op heel wat vragen m.b.t. deze wijzigingen, organiseerden we een infosessie op de Aquarama vakbeurs op 24 oktober 2019 in de Leuvense Brabanthal. Daar kwam de deelnemer te weten wat het nieuwe AWVR precies betekent voor de keuring van de binneninstallatie en privéwaterafvoer. Op onze infostand zorgden we uiteraard ook voor een fris glas kraanwater en gaven we uitleg over onze projecten en werkgroepen. De bezoeker kon er ook een leuke kraanwaterfoto nemen aan onze photobooth.

Nieuw Algemeen Waterverkoopreglement (AWVR) - 2
icons spritesprite icons spriteicons sprite spritesprite iconsicons sprite iconsspritespritesprite